luni, ianuarie 19, 2009

Îngerul din fumul de ţigară

Muşcă din ciocolată amăruie cu cimbru aromat şi susan crocant împachetată într-un ambalaj scânteietor-"Thym" scria cu litere aurii.
Îşi înfipse dinţii în carnea parfumată şi dulce a perelor fierte în vin şi acoperite cu ciocolată neagră, topită.
Un mic strop îi picură de pe buză, pe blatul de lemn al mesei, gestul fu destul de neaşteptat, e drept că din greşeală, dar execuţia sa avu ceva premeditat.
Desertul era destul de ameţitor şi i-ar fi fost greu să acorde o importanţă egală atât gesturilor cât şi gustului incredibil al fructului, aproape decadent, complicat.
Dintre atatea chipuri din Laptaria lui Enache,doar unul te-a impresionat, ai trecut aproape indiferent, acordând celor din jur o privire fugară, dar ochii, ochii tăi nu au putut-o ocoli pe ea, aşa că te-ai indemnat să îi înregistrezi fiecare gest, ca uneori după dorinţă, să îi recompui imaginea.

Fata cu trasaturile vii,in ciuda luminii difuze care domina incaperea, avea un obraz de moleciunea caşmirului azer, iar umerii-atât de ingusti, la fel ca spatele şi subţirimea taliei...

I-ai remarcat mai ales rotunjimea nărilor prin care scotea şuvoie de fum şi te-ai lăsat învăluit de gesturile care desfasurau sub ochii tai ingeri cu inima albastra din fum de tigara.

În dimineaţa aceea te-ai gândit ce gust sau senzatie sa atribui fericirii; iti trecu prin minte: "Fericirea are gustul cerealelor cu dextroza si aroma de scortisoara". Dar tu de aproape un an mancai dimineata Cini Minis cu lapte, atunci de ce tocmai atunci iti izvori in mod subit un astfel de gand?
Pesemne ca urma sa ti se intample ceva special.
Fata aia era specială.

Tot acolo, in Lăptărie, cand te-ai aşezat la masă, ai vazut cea mai frumoasa imagine din viaţa ta, de neuitat, părea geniul binefacator al cafenelei. Trasat cu marker negru pe lemnul lacuit al mesei o fiinta abstracta, un soi de cal de mare care viseaza- "The shadow of the dome of pleasure".
Dar anul trecut nu îl apreciai îndeajuns pe Coleridge şi nu simţeai forţa eliberatoare, proaspătă, a versurilor sale.
Totuşi, nu îţi puteai explica de ce te impresionase atât de puternic imaginea compusă din linii ferme a unei alcătuiri simbolice, desenate de vreun student necunoscut, la fel de anonim ca tine.
"It was an Abyssinian maid
And on her dulcimer she played"...
Vocea fetei ti s-a intipărit in mintea ta puternic narcotizată de fumul pregnant al ţigărilor, construind deasupra o cupolă albăstruie de nicotină.
Acasă aveai să adormi cu pulovărul negru în care se înfăşurase mirosul ameţitor de ţigarete Dunhill fumate rând pe rând, cu poftă, de fata cu obrazul de moleciunea caşmirului azer.

25 de comentarii:

Anonim spunea...

http://www.kalliope.org/digt.pl?longdid=baudel1999070191

http://www.translations-ink.com/samples.html

.. e deopotriva amar si dulce noptilor de iarna

Laetitia spunea...

multumesc pentru link.
Dar de ce atat de anonim?

Anonim spunea...

anonimii ii stergi mai rar.. poate de asta

Anonim spunea...

Eu pariez pe faratitlu. Fara sa fiu rautacios.

Laetitia spunea...

nu esti rautacios,betonarmat
Fara titlul "Ingerul..." sau te referi la altceva?

Anonim spunea...

:)

Ma refer la Anonimul de mai sus. Cred ca il recunosc pe "untitled", un individ pe care nu-l am deloc la inima.

Laetitia spunea...

Ah, untitled iti spune "bRetonarmat",nu?
Un pic suprarealist mi se pare.
A propos, multumesc pt comentarii, mai fac si eu putin trafic :D
If you got any suggestions for my blog,please tell me.
S-a intamplat ceva cu exploziasolara?

Anonim spunea...

Suprarealist :)? Da, sa zicem, eufemistic vorbind.

De exploziasolara stiu atat cat stii si tu.

No suggestions at the moment, keep writing.

Laetitia spunea...

@betonarmat
Tu nu ai blog?

Anonim spunea...

Nu, n-am. N-am o parere prea buna despre fenomen in general, de curand abia am inceput sa mi-o schimb.

Laetitia spunea...

eu am inceput sa cred ca blogul e o forma de exhibitionism; normal, conteaza ce scrii in el.
Totusi ii mai dau o sansa.
Conteaza daca faptul asta te motiveaza pentru un anumit scop. Sau invers.
Pana iti faci blog, iti doresc navigare usoara si blogging neted :)

Ma rog, asta nu are legatura cu post-ul.
Ce frumos suna "dorada"...
cica e un peste.
Mie mi se pare o sugestie desavarsita de nume de fata :))

Laetitia spunea...

@ betonarmat
Ma tot gandesc ca nu am trafic.
As face un pact faustic(vorba vine) sa am si eu nitel trafic.
Stiu ca nu postez f. regulat si ca nu am nici stiri, sau chestii f. interesante de citit; o sa incerc sa mai diversific. Sau poate nu. Acum asta e...
Pot sa scriu chiar despre igrasia care a cuprins blogul meu.
Ma mai gandesc.
Oricum poftiti pe aici.
Intind si un covor persan (ca rosu n-am).

Anonim spunea...

Spusesem si io ceva pe-aici azi-noapte. Da vad ca n-a mai aparut. A naibii chestie.

Laetitia spunea...

Ce-ai spus, betonarmat?
Ai putea repeta.
Da, blogs can be very bitchy sometimes.

Anonim spunea...

Intrebasem de trafic. Cat de important e pentru un blogger? Si ce e de preferat, sa ai putini cititori, dar de calitate (adica oameni care apreciaza ce scrii si astfel si pe tine) sau vizitatori multi si atat, din cei care scriu doar "misto blog!" sau care trec, lasa o injuratura, si pleaca mai departe? Calitate sau cantitate?

Laetitia spunea...

@betonarmat

Initial nu mi-am pus problema cititorilor. Blogul,sau mai degraba spatiul, asta a fost ceva spontan, intocmit din ratiuni de moment (aveam nevoie de o motivatie sa scriu).E un spatiu eterogen.
Nu sunt scrieri, nu stiu cum le-as putea numi- decat idei intr-o forma incipienta( cel putin, asta reprezinta ultimele fragmente).
Apoi mi-am dat seama ca imi doresc si niste cititori. Si ma bucur ca ei sunt.
Din pacate, eu simt ca nu ma ridic la inaltimea la care as vrea, in sensul de a posta lucruri mai bine inchegate, sa aiba o forma, un sens mai clar.
Sunt "texte" scrise din impuls, scrise cum le simt, uneori dintr-o suflare. E o eliberare si in acelasi timp un continuum de idei care se ramifica.
Totusi, sa nu ma indepartez de ceea ce m-ai intrebat.
Traficul...eu il vad ca pe ceva necesar, e un feed-back din partea celor care vin aici si pt. cateva clipe empatizeaza sau sunt influentati, sau pur si simplu raman cu o idee.
Stiu de ideea asta de blogging pentru "show-off".
Si nu scriu pentru asta; ma intereseaza receptarea.
Apoi, bineinteles, problema calitatii e importanta.
Nu stiu cine ajunge pe pagina mea, nu am dat-o multor cunoscuti (aproape ca i-as putea numara pe degetele unei maini).
Si sigur, cum de altfel si eu procedez, imi inchipui ca sunt si cei care vin si citesc fara a comenta. Si nu as avea vreun motiv de nemultumire pentru optiunea lor.
Free-will si in blogging.
Ma intereseaza, cum am mai spus, receptarea si uneori, dialogul.
Si cate nu se pot spune pe tema asta.
Nu vreau sa fie nimic premeditat(desi...exista oare vreun scriitor care sa nu se gandeasca la cititorii lui posibili?). E doar faptul ca atunci cand scrii esti tare curios ce vor gandi ceilalti.
Cred ca fiecare (blogger, sau a se inlocui cu orice tip de "scrib")are ratiunile lui de a "produce texte".
Acum ma tem ca toate astea or sa sune fals, dar am explicat, si un blog nu e cu strings attached.
Poate disparea atat de subit pe cat a aparut. Poate fi o treapta spre altceva, o moda, sau pur si simplu o voce care vrea sa fie auzita, ascultata, macar temporar.

Anonim spunea...

"[...]un blog nu e cu strings attached. Poate disparea atat de subit pe cat a aparut."

Aici te contrazic putin, in cazul tau. Ca a aparut subit, da, poate. Dar sa dispara la fel de subit, nu cred. Mie mi-e foarte greu sa-mi imaginez ingeri din fum de tigara, spre exemplu. Dar cred ca tu ai pus putin suflet aici.

Laetitia spunea...

@betonarmat

:)) e doar o metafora, nimic ad litteram propriu-zis; e un mod mimetic detasat, e fantasie.
Suflet pus in toate :)

Anonim spunea...

Sigur-sigur e doar o metafora? :D

Sunt curios daca esti fumatoare sau nu. Iti spun si de ce dupa aia, daca vrei :).

Laetitia spunea...

@betonarmat

Nu sunt fumatoare. Stiu ca se potriveste chestia carti si tutun (vezi doar site-ul teroristei).
Acum de ce ma intrebi, de ce? :D
Imaginea are corespondenta in realitate, e un pic legata si de un tablou si de conotatiile misterioase pe care le acord eu fumatului. Plus ca e o licenta, adica fumatului ii acordam mereu implicatii negative, it's like a flaw.
Totusi, e ingerul din fum...nimic tenebros.
Nu gasesc ceva special in postarea asta cu Ingerul, se pare ca te intriga :D
Cred ca se pot asocia multe imagini, idei fumatului, sau oricarui fapt. Si cele mai nastrusnice idei par cu atat mai firesti cu cat apar in mod spontan.
Cred ca nu sunt de acord neaparat cu Poe aici, se pare.
Sa inteleg que tu fumes?

Anonim spunea...

Nu, nu fumez. Detest fumatul. Si hai sa detaliez acuma :).

Viziunea asta cu fluturasi si ingerasi nu putea sa vina decat de la cineva care nu fumeaza si care eventual nici n-a simtit suficient duhoarea de tutun in jurul ei. Un fumator sau cineva care uraste fumatul nu cred ca ar vedea la fel, fumatul n-ar mai avea "conotatii misterioase".

Fumatului ii acordam implicatii negative pentru ca-i o chestie nesanatoasa si pute. E simplu si e normal sa fie asa. A fost cool cand eram in clasa a 7-a si pufaiam pe ascuns, acum e doar un obicei prostesc. Sigur, ii putem asocia imagini diverse, eu chiar ma gandesc acum la cateva. De exemplu, niste plamani innegriti. Sau niste dinti ingalbeniti. Sau parul, pielea si buzele unei femei pe care o iubesti si care tine neaparat sa fumeze inainte sa te intalnesti cu ea, desi stie ca-ti displace chestia asta.

Cred ca vedem lucrurile foarte diferit, tu esti o fata poetica si visatoare, iar eu sunt "crancen de pragmatic", cum imi spunea cineva deunazi. :)

Laetitia spunea...

@betonarmat

Toata vorbaraia din Ingerul din fumul... este de fapt momentul in care am facut un seminar in Laptarie.
Stateam in mijlocul "fumoarului": la dreapta mea doua colege care fumau Pall Mall, in fata - profa de seminar care si ea fuma linistit. La doua scaune la stanga alte colege pufaiau cu pofta.
Asadar, stiu cum e sa stai intr-un mediu unde se fumeaza la greu. Cunosc mirosul si gustul fumului de tigara.
Ma numesc uneori o fumatoare pasiva inraita.
Dar e altceva legat de atmosfera care imi place mie. Nu stiu, nu as putea imparti fumatorii, dar unora chiar le place fumatul.

Si in al doila rand nu e vorba de niciun fluturas in textul meu :))
pur si simplu, vad norii de nicotina ca pe niste duhuri.
In rest,sunt resorturile unei pure inchipuiri, o crosetare cu imagini diverse.
Eu cred, de fapt, ca iti place fata care fumeaza :)(ma refer la asta din post). Cine stie, poate reusesc sa continuu povestea.

Recunosc, traiesc multe visari/viziuni intr-o zi, totusi, nu ma vad poetica; nu caut sa scot poezie din piatra seaca, sa fie fortat, tras de cuvinte etc.
Nu asta e intentia mea.
Si cred ca e bine sa fii pragmatic, chiar cu nuanta de "crancen".
Referitor la fluturasi :D sunt de acord sa mai sparg din decorul de pretiozitate, desuetudine.
Write more and better. :)
A propos, cred ca mi-ai dat o mare idee pentru o continuare.

Anonim spunea...

Nu stiu cat imi place, dar m-a amuzat prezentarea ei :).

Mi se pare simpatic ca ti-am dat idei, nu m-as fi asteptat la asa ceva. Sper totusi sa nu fie ceva cu fluturasi pretiosi, zburand cu lirism de colo-colo :).

Laetitia spunea...

@betonarmat

Ironia a facut ca nu la mult timp dupa mica polemica asupra fumatului sa ma duc intr-un pub cu niste colegi.
Am stat doua ore si m-au usturat ochii de la fumul de acolo. Cert ca macar temporar fumul de tigari a avut un efect poetic.
Cand am revenit la suprafata din spatiul ala imi venea sa-mi ard hainele. Filtru lui Nessus :))
Oricum, m-am rezumat doar la a le spala si a nu mai pune piciorul niciodata acolo. Sau cine stie..

Anonim spunea...

http://www.last.fm/music/Pink+Floyd/Double+Hits+Collection%2C+Volume+1/Have+a+Cigar

Daca a fost rau rautaciosul sa.mi spui sa il trag de urechi sau sa.i trag basca pe ochi sa nu.i ramana miza neacoperita. De nu l.ai sters presupun ca n.a fost, gust care de obicei imi ramane mie in gura, ca de la tigara de foi, ades, in paginile tale, cand trec si parca n.am trecut

verificarea cuvintelor nessp