sâmbătă, februarie 13, 2010

Leapşă

Leapşă de la Miriam

Îi dau curs abia acum (într-un moment de tihnă), dar cu mare poftă.
Aşadar: Când citiţi, pentru a marca locul unde aţi rămas cu lectura, folosiţi semne de carte sau îndoiţi paginile?

Da, de trei ori da. Toate cărţile care au trecut prin mâinile mele sunt pline de semne- de prin anul 1 folosesc post-it-uri, şi dacă înainte le rupeam acum am găsit (din surse personale) nişte post-it-uri subţiri ca nişte făşii, numai bune de scris nişte pensé-uri pe margini.
Când sunt nevoită [necesitate crudă], îndoi paginile, dar cu regret şi teamă, însă nu le las niciodată îndoite (încercare de a mă disculpa).

Aţi primit în ultimul timp o carte drept cadou şi dacă "da" care a fost aceasta?

Sigur. "Selected Poems"- T.S. Eliot. De la Laura... My joy and inspiration.

Citiţi în baie?

Spre surprinderea tuturor, dar nu şi a celor apropiaţi...da.
De fapt uneori am mari revelaţii(nu doar Arhimede), până se încălzeşte apa pentru duş... Nu mă tem că stric cărţile...îmi asum asta.

V-aţi gândit vreodată să scrieţi o carte şi dacă "da" care ar fi fost aceasta?
Da. M-am gândit şi încă mă mai gândesc la asta.
Scriu în momentele când sunt egală cu mine însămi, sau dimpotrivă. Încă nu mi-a ieşit din minte personajul care nu are o viaţă proprie, subiect uşor a la Pessoa.

Ce credeţi despre colecţiile de carte de la noi?

Mă uit la ele cu jind.Se târăsc după mine când intru în librării. Da, sunt de baza, cum spunea Miriam. În ultima vreme mă simt confortabil cu cele cartonate şi cu supracopertă.

Care este cartea preferată?

Greu de spus. Obişnuiam să mă gândesc la aşa ceva înainte. Nostalgia lui Cărtărescu ocupă încă "a corner of my heart", şi de fapt ea se leagă mult de tot cu ceea ce fac acum.
Şi Colecţionarul lui Fowles.

Vă place să recitiţi unele cărţi şi care ar fi acestea?

Ar trebui să recitesc anumite cărţi esenţiale, dar mi se întâmplă rar să citesc de două ori aceeaşi carte, poate refuz să dau ascultare(deocamdată)"conştiinţei lectoriale". Da, am recitit Pădurea spânzuraţilor, Colecţionarul, dar visez la un viitor apropiat când voi reciti periodic Don Quijote sau Divina Comedie şi Proust. Da, mereu Proust şi ruşii. (acum cântăresc care)


Ce părere aţi avea de autorii cărţilor pe care le apreciaţi şi ce le-aţi spune?

I'll skip the 1st part, pentru că nu înţeleg sensul întrebării, as for the 2nd, le-aş mulţumi că există(sau că au existat) şi că mă bucură.

Vă place să vorbiţi despre ceea ce citiţi şi cu cine?

Uneori. Nu sunt foarte narativă, ori discursivă. Le împărtăşesc unor colegi, mamei, mătuşii mele, lui D., în general celor dispuşi să mă asculte şi uneori să mă înţeleagă. Sau bloggerilor :)

Care sunt motivele care vă determină să alegeţi o carte pe care să o citiţi?

Cineva îmi şopteşte: necesitatea, bibliografiile impuse de profesori.
Dar când intru în librării: deschid cărţile la mijloc şi un suflu mă trage în interiorul lor. Închid cartea şi văd dacă a rămas ceva din amintirea răcoroasă a lor. Dacă da, înseamnă că autorul sau cartea vrea să mă îmbrăţişeze.
Alteori- mă cheamă titlul sau "obrazul cărţii" (coperta).
Care credeţi că e o lectură "obligatorie", o carte pe care cineva trebuie să o citească?

Greu, greu... Cervantes, în general Titanii, Platon...marile nume de care am auzit cu toţii, dar pe care puţini nu i-au ignorat.

Care este locul preferat pentru lectură?

Patul cu cele douăsprezece perne cu ciucuri, divanul meu care stau ca un maharajah.
Scaunul negru tip "boss" din faţa biroului.
Sau locul nr.25 de la BCU când nu sunt cititori mulţi în preajmă şi lumina e difuză...

Când citiţi ascultaţi muzică sau lecturaţi în linişte?

Linişte. Obişnuiam muzică înainte, dar acum mi-o creez eu însămi: ascult sunetele paginilor şi cele sugerate de...Gogol acum.

Vi s-a întâmplat să citiţi cărţi în format electronic?

Da, însă mi-e greu să mă concentrez pe o distanţă mare de pagini; am reuşit să citesc The Scarlet Letter de Hawthorne aşa. În rest, pasaje.

Citiţi numai cărţi cumpărate sau şi pe cele care sunt împrumutate?

Citesc şi cumpărate şi împrumutate. Împărăteasă a cărţilor din biblioteca de la litere. Acelaşi sentiment de vinovăţie când nu le termin şi le aduc necitite. Ar trebui să îmi formez o nouă strategie. Am nevoie de sugestii.

O carte este pentru mine... Cum aţi descrie o carte?

Pasajul către mine însămi.
________________________________________
Acum dau invitaţia mai departe către: Dragyoursoul Psihedelicul, Malina şi tuturor iubitorilor de carte.

2 comentarii:

. spunea...

n-ai avut de lucru..poate ma tai cand schimb foaia :)

Miriam Cihodariu spunea...

Ce bine, ce frumos :)