vineri, noiembrie 14, 2008

Despre cărţile din viaţa mea

Stau acolo stivuite în vitrină, unele peste altele, îngrămădite, înfrigurate, tăcute şi neatinse de palmele nimănui.
Le simt sufocarea, iar prin transparenţa geamului le pot vedea aranjate sub lumina crepusculului. Şiruri de cărţi îngrămădite într-o îmbrăţişare cu copertele lor, cu paginile lor fine, dar tăioase.
Este colţul dinspre Librăria Humanitas Kretzulescu, cu arcadele ei de neuitat ce te fac să te întorci periodic în acel spaţiu. Să te întrebi dacă acele cărţi se vor reflecta la rândul lor în tine precum propria ta reflexie în geamurile librăriei.
Prima carte care îmi cade în mână de la editura Humanitas se află tocmai lângă uşă, lipită de sticla rece a vitrinei: Studia Phaenomenologica- Romanian Journal for Phenomenology, un volum colectiv, pe care îl deschid la un capitol cu titlu sugestiv „Life as a Style of Being”. Răsfoiesc paginile cu zgomotul unor valuri de hârtie, despărţindu-le, gest care îmi place să cred că îmi conferă o anumită putere în timp ce mâna îmi poposeşte pe Big Bang- Originea Universului de Simon Singh.
Sunt cele mai noi apariţii, iar librăria miroase a tuş, a hârtie proaspăt tăiată şi scoasă de sub tipar- un miros amărui, propriu, intim acelui spaţiu.
Paginile câtorva cărţi au rămas netăiate. Le desprind încet, ceremonios, cu o anumită teamă, gândindu-mă la cititorii din trecut care despărţeau paginile cu un coup-papier, eliberându-le suflul, sensul.
Umbra mea cade perpendicular pe alte titluri, lungindu-se, aşezându-se pe coperte. Lumina crepusculului o proiectează tocmai pe un volum cu titlu îndrăzneţ- Regele playboy- Carol II de un american pasionat de istoria României (imposibil să nu te întrebi oare de ce?), Paul D.Quinlan. Remarc faptul că nu e lipsită de fotografii ale familiei regale, cât şi de picanterii legate de senzuala Elena Lupescu.
Parcă la polul opus, însă doar la întinderea unei mâini depărtare se află un tom cu texte selecţionate din Novalis- Între veghe şi vis- Fragmente romantice; din prefaţă aflu că era profesor inginer geolog, iar într-o pagină deschisă întâmplător din Jurnalul său văd următoarea însemnare datând 5 mai, a 48-a zi : „De dimineaţă, ca de obicei, gândit la ea” (desigur,la Sophie, logodnica sa moartă de timpuriu).
Încă îngândurată, cartea lui Douglas Coupland Generaţia X mă readuce în secolul douăzeci şi unu. Subtitlul este sugestiv: Poveşti pentru cultura cu acceleraţie, la fel şi grafica sa care completează naraţiunile cu imagini de tip comics.
Apoi, între palmele mele ajunge un volum uriaş cu povestirile lui M. Bulgakov- Diavoliada, cu simboluri sovietice care se învârtesc într-un ritm ameţitor într-o lume halucinantă.
Pe coperta trei a cărţii stau scrise cuvintele autorului, ca o conştientizare a valorii sale: „Manuscrisele nu ard”, cuvintele celui care a început a medic şi a sfârşit ca scriitor.
Sunt cărţi care degajează o atmosferă de o anumită culoare, o scriitură într-o anume nuanţă, încât pot intui atmosfera unui roman urmărindu-i paginile. În Bulgakov, nuanţele se amestecă până la imposibilitatea identificării lor, spre a se despărţi din nou, paginile sale proiectează în faţa ochilor mult azuriu…sau poate este doar efectul vizual al unei coperte fascinante.
Sunt cărţi care exercită o influenţă atât de mare asupra mea, încât par a-şi prelungi lumea în propria noastră existenţă, o invadează, o umplu până este de nerecunoscut.
Atunci devine posibil fenomenul de a respira literatură, sau de a o auzi. Asta fac şi autorii romanului colectiv Rubik, un roman pe douăzeci şi opt de voci.
Mă aflu deja de jumătate de oră în librărie, răsfoind paginile ca într-un ritual bine stabilit, cu legi proprii, perfecţionându-mi până la desăvârşire legătura mea cu cartea.
Din desişul faptelor, din ritmicitatea fiecărei zile, aceste momente pline de intimitate par a scădea din automatismul gesturilor şi a da sens existenţei.
Pornesc apoi spre librăria de vizavi de Universitate, primitoare într-o după-amiază de noiembrie. Dincolo de vitrină, de pe coperta unei enciclopedii cu exploratori, de la editura Rao, Nansen aruncă priviri tulburătoare trecătorilor, iar un album de artă cu tablouri de G.Klimt îmi umple ochii de o feminină senzualitate.
Dar acest loc îmi dă senzaţia de acerbă compartimentare…mă îndrept spre Universitate, către zidurile ei unde anticariatele volante dau impresia de exotism în apusul ce se aşterne încet-încet peste oraş.
Într-un mod neaşteptat găsesc Curteanul (acel gentleman al Renaşterii italiene)al lui B.Castiglione pe treptele din faţa Universităţii, tremurând din toate fibrele sale de celuloză.
Cu coperte reci, o carte neatinsă în intimitatea paginilor sale de cititori, neîmplinită astfel, mi se oferea mie pentru prima oară. Fără ezitare am acceptat, plătindu-i cu inima uşoară preţul împlinirii sale, repudiind totodată, de piatra rece şi un volum de lirică armeană.
Explorarea mea continuă spre Librăria NOI, de la Sala Dalles. Încă de la intrare, strălucind, cu o luminozitate aparte observ un volum ce reuneşte cele 415 scrisori şi fragmente de corespondenţă ale lui V.van Gogh către fratele său, Theo. Titlul este minunat ales Dragă Theo. E o incursiune în intimitate, o întâlnire cu glasul protectiv şi sensibil al lui Vincent. Iată ce spune într-o scrisoare datând 31 mai 1872, Paris: „Am văzut ieri expoziţia lui Corot. Printre altele, era acolo şi o pânză: Muntele măslinilor. Sunt fericit că l-a pictat”. O frază scurtă, dar pe atât de relevantă şi o carte impregnată de personalitatea pictorului, a omului.
Observ individualitatea fiecărei librării din modul de aranjare a cărţilor: pe orizontală, pe verticală, sprijinindu-se unele pe altele într-o arhitectură a paginilor, copertelor şi cotoarelor. Atenţia îmi este atrasă de un volum într-o nuanţă irezistibilă- bordeaux, purtând numele Cristos versus Arizona al lui C. Jose Cela, câştigător al unui Nobel în 89. Cu adevărat surprinzător este faptul că întreg romanul pare o frază uriaşă care are punct tocmai la sfârşit, pe ultima pagină a cărţii.
Alături îi stă grandiosul roman al lui Peter Esterhazy, Harmonia caelestis. Propoziţii numerotate din viaţa familiei Esterhazy. Autorul ungar mă surprinde cu o frază oarecum paradoxală, dar veridică „E al dracu de greu să mintă omul dacă n-are ştiinţă de adevăr.”
Am ajuns la clipa în care nu mai reţin decât numele disparate ale autorilor, ale tomurilor. În beatitudinea care mă înconjoară nu mai simt decât textura unor cărţi cu pagini răcoroase, fine ca pielea obrazului unei fete, cărţi cu o anumită feminitate, unele iubitoare de lumină, altele de întuneric, cărţi cu doruri şi pagini învechite, cu miros dulceag şi pulbere uşor aspră care ţi se aşterne pe degete. Cărţi care îşi exercită puterea de seducţie asupra cititorilor şi nu în cele din urmă, cărţi care aşteaptă să îşi spună povestea până la capăt.

5 comentarii:

Anonim spunea...

Sa spun simplu "mi-a placut enorm ce-am citit", e cam banal, dupa ce m-ai purtat intr-o calatorie prin inima librariilor, calatorie pe care nu am mai facut-o de foarte mult timp... Ai surprins atat de multe aspecte, de la sensibilitatea cititorului care iubeste cartea si lumea pe care i-o daruieste cu fiecare pagina, pana la personalitatea lacasurilor care adapostesc si protejeaza aceste minunate comori, si apoi, la individualitatea, la modul in care fiecare carte pare sa-si duca existenta, pare sa prefere anumite cotloane, o anumita temperatura, sau raspandesc un anumit parfum. M-a izbit puternic ultima ta referire la mirosul dulceag al cartilor vechi, pentru ca aveam senzatia ca sunt singura care amusina, gusta efectiv cartea pe care o citeste. De atatea ori am stat cu nasul intre filele cartilor citite, le-am rasfirat, ca pe un evantai, ca sa le las sa-si elibereze parfumul... le-am mangaiat coperta chiar si atunci cand stateau linistite pe birou, doar pentru a ma asigura ca inca sunt acolo, ca ma asteapta, si poate, pentru a le asigura si pe ele ca le voi citi in curand. Am multe ritualuri, care mai de care mai ciudate, cand vine vorba de carti. De exemplu, dupa ce termin de citit o carte, nu o pun imediat pe raft, ci o las pe birou ceva timp, alaturi de cele pe care vreau sa le citesc. Nu stiu exact de ce fac asta. Poate pentru ca nu-mi place sa creada ca am folosit-o, ca am obtinut ce voiam de la ea, ca am extras tot ce avea ea mai bun de oferit, si apoi o abandonez. Functioneaza ciudat mintea unui om caruia ii place sa citeasca...

Ai facut un om fericit cu acest articol, foarte frumos scris, impecabil, generos, intens!

PS: acum, ca o mica gluma, crezi ca noi astia, cititorii, fetisizam cartile pe care le citim? :))

O noapte instelata!

Anonim spunea...

Draga feeria,

Iti multumesc nespus de mult pentru comentariul tau. Si ma bucur ca articolul meu si-a atins "implinirea", ca te-a putut bucura si ti-a daruit ceva :)
Cred ca fiecare cititor are o anumita relatie cu cartea, in functie de personalitatea sa. Si e normal sa ne cream anumite ritualuri.
Eu obisnuiesc sa le mangai si sa le miros paginile, sa le simt textura.
Imi place mult gestul tau, e ca o reverenta fata de autor, fata de carte, fata de faptul ca fiecare "creatie"trebuie respectata...
Pentru mine o calatorie in librarie echivaleaza cu un ritual,(sa nu spun pelerinaj, poate ar fi cam mult, dar cine stie?)
Nu in ultimul rand, iti multumesc pentru urare.
Iti doresc ca cei de la Koop sa te bucure. Poate vom fi amandoua acolo in sala :)
Te mai astept pe aici.
Eu cu siguranta voi mai face vizite pe la tine, in calitatea me de bloggeritza.
Zi frumoasa! ( in ciuda vremii)

Anonim spunea...

Primul lucru care mi-a venit in minte dupa ce ti-am citit randurile a fost sa-mi programez o iesire prin oras, sa bantui putin prin librarii, pentru ca nu am mai facut asta de foarte mult timp. Ma obosesc lumea, aglomeratia, felul in care sunt aranjate cartile pe raft- cam totul- si am senzatia ca nu pot avea un moment de intimitate, sa rasfoiesc asa cum vreau cartea respectiva. Asadar, am ajuns sa ma atasez mult de tot de librariile online. E mai comod, pot cauta referinte despre o carte sau un autor pe care nu-l cunosc, dar... lipseste mult din placerea de a respira acelasi aer cu mii de carti, intr-o librarie mare, sau cu sute de carti vechi si prafuite, intr-un anticariat.

Azi nu m-am simtit eu in forma ca mi-as fi dorit s-ajung la Gaudeamus. Maine, indifernt cum e/sunt, aterizez pe-acolo, ca doar e ultima zi. :| Asa am ajuns si la targul de carte din vara (sau septembrie? Nu mai stiu)- codasa.

Aaa-bbb-iii-aaa astept Koop! Daca ai fost, imi spui a doua zi. :))

O seara frumoasa!

Anonim spunea...

Feeria,

Mi-a placut enorm concertul:)
pacat ca portia de Koop a fost nu prea mare, insa indestulatoare.
Eu am stat pe randul 27, mai sus, dupa balconul plusat cu galben.
Si m-am ridicat un pic si zbantuit.
Cum ti s-a parut?
Mi-au placut rochiile, prezenta solistei; de fapt mi s-a paut ca fiecare instrumentist si cantaret de pe scena avea personalitatea lui...
Si micile teasing-unri prin care se faceau ca parasesc scena au fost de efect.
Bateristul/ percutionistul mi se parea venit din Infern :P (in sensul ca a chinuit, e drept ca intr-un mod magistral tobele).

Poate te-am si vazut :)

Wish you a nice day tomorrow.

Anonim spunea...

Ma bucur ca ai ajuns!! Eu am stat in sectorul K, randul 3. Eram una din "cotofenele" in picioare, intr-un rand vesel. Zbantuit si eu, n-aveam cum altfel! Corpul nu putea ramane "mut" la o asemenea muzica, a unei formatii care te invita constant sa te exprimi.
Si mie mi-a placut tare mult, si am scris cate ceva despre impresii pe blog. Da, bateristul a fost extrem de energic si a facut un solo excelent.

Acum sunt intoarsa de la o seara cu Nigel Kennedy, dar inca n-am forta sa scriu nimic despre concert. A fost: o_O, si inca se aseaza experienta. De vis.

O noapte frumoasa!

PS: La Mircea Baniciu vii?